“Tenim més por a viure que a morir”

La història de Yolanda Aguilar està marcada per la violència i la lluita contra la desigualtat i l’opressió a Guatemala. Encasellada en el rol de víctima va comprendre que “no podem transformar la societat de manera profunda si no hi ha canvis personals”. La seva catarsi es va produir quan coordinava el capítol sobre violència sexual contra les dones de l’Informe de Recuperació de la Memòria Històrica (REMHI). L’informe relata com la violació va ser usada com arma de guerra especialment per part de l’Exèrcit i de cossos paramilitars. Avui Yolanda dirigeix Q’anil, un centre de formació i investigació transpersonal.  

D’on neix la seva vinculació amb els moviments socials? 

Vaig néixer a una família progressista d’esquerres. El meu pare i el meu germà van ser assassinats, la meva mare va desaparèixer fa 29 anys. Em va tocar viure de manera intensa el conflicte armat de Guatemala i quan feia secundària, amb 13 anys, va ser molt fàcil pertànyer al moviment estudiantil i al moviment revolucionari. Com a resultat d’aquest activisme em van detenir i vaig estar desapareguda durant un parell de setmanes. Llavors vaig ser víctima de la violència sexual i la tortura. Va ser una etapa molt dolorosa.

Com es va sobreposar?

El sentit que tenia per mi continuar vivint era denunciar i parlar del que m’havia passat. Això em va salvar la vida. Moltes persones em van escoltar amb respecte. I quan les persones t’escolten et torna alguna cosa, bàsicament la convicció de que el que et va passar no és responsabilitat teva. Aquesta convicció em va portar a treballar amb l’informe REMHI. Quan vaig donar el meu testimoni i vaig treballar amb el testimoni d’altres dones, el dolor va ser desbordant. En aquell moment, vaig comprendre que no podia continuar parlant només de dolor, havia de parlar de les resistències i de tot el que havia fet per sobreviure.

[…]

 

És Guatemala un país reconciliat?

La reconciliació no s’ha donat perquè, entre d’altres coses, hi ha profunds nivells d’injustícia. Mentre no siguin abordats no hi haurà reconciliació. Hem d’optar per formes alternatives de fer justícia. I aquestes sempre comencen per allò après amb la pròpia experiència. Si jo no surto del dolor i de la condició de víctima només podré reproduir ressentiment i ràbia. Un exemple clar és Israel. El que pateixen avui els homes i dones de Palestina és conseqüència d’un procés que el poble jueu no va realitzar. El dolor que havien patit ells, el van expressar cap a un altre poble fent exactament el mateix que ells havien patit. Necessitem començar a reconciliar-nos amb les nostres històries personals, familiars i socials perquè sinó només reproduirem el dolor.

[…]

A l’actualitat sento que no hi ha pau perquè el sistema patriarcal en el que vivim s’ha encarregat de formar éssers plens de por, de prejudicis, d’estereotips,…Tenim més por a viure que a morir. A Guatemala vivim en una societat amb molta por perquè sabem que ens poden robar, matar o violar en qualsevol moment. Però en realitat el que ens fa més por és viure de manera diferent.

Como s’explica la victòria d’Otto Pérez Molina, un ex-militar, a les passades eleccions?

Guatemala és una societat malalta perquè vàrem passar del conflicte armat a una condició de pau que no sabíem com gestionar. No sabíem i encara no sabem viure en un estat de dret. No hi va haver un procés. L’evidència que no hem superat la guerra és que ara tenim un govern militar amb un president acusat de genocidi. L’estat està recuperant formes violentes i repressives de resoldre els conflictes. És un govern electe per aquells que no es van adonar que va existir un conflicte o que es van beneficiar de la violència. És una classe mitjana despolititzada o sense memòria històrica. És per això que nosaltres hem de seguir transformant aquest país, no podem esperar quatre anys.



Responder

