24 de març, Argentina: Notes d’una visita al Museo de la Memoria de Rosario

germanok

 

Aquí no hi ha picanas ni grillons. No hi ha l’escuma del dolor, ni el retrat de cap repressor. Al Museo de la Memoria de Rosario, a l’Argentina, hi ha:

Desenes de miralls i acrílics que reprodueixen mirades humanes i animals, cridant absència i testimoni.

El testimoni de María Isabel Chorobik (“Chicha” Mariani), una de les fundadores de les Abuelas de la Plaza de Mayo: 38 anys després, encara busca la seva néta. Del seu fill li van dir que no en quedaven ni les ulleres (i estava viu).

Tres mapes amb la ubicació de les desenes de centres de detenció que van operar al país de 1976 a 1983.

La frase “Por su cercanía física, por estar en medio de la sociedad, del otro lado de la pared, el campo de concentración sólo puede existir en medio de una sociedad que elige no ver…”, de Pilar Calveiro.

Un tast del projecte “Ausencias”, del fotògraf Gustavo Germano.

Fragments del Canto General de Pablo Neruda.

El “pero me acuerdo de cuando vas a volver pegado a tu destino como una roca / limpiándole la muerte a cada noche / montado en un caballito de fuego” del poeta Juan Gelman.

Un grapat de fitxes d’usuàries de la Biblioteca Argentina de Rosario, assassinades o desaparegudes per la dictadura. María Susana Brocca vivia al carrer Catamarca 2596, Puerta 1, Depart 1. Dalila Matilde Bessio, al carrer Uriarte 650, era estudiant de primer any de Filologia i Lletres. Miriam Susana Moro (c/ Callao 639). Pedro Pablo Delgado (c/ Santa Fe, 2609). Qui viu ara a les seves cases?

Les veus de fills i filles de desapareguts consignant si estan absents o presents. L’infant Diego Mendizábal diu “presente”.

Un passeig semi-circular amb els cants de les Abuelas, fent ronda cada dijous.

Un rosari elaborat amb la llista de víctimes de la darrera dictadura, presentat per la Comisión Nacional sobre la Desaparición de Personas (CONADEP) el 20 de setembre de 1984.

Un retrat de Julio López, desaparegut el 18 de setembre de 2006, després de donar testimoni de l’horror.

L’exposició “Transiciones”, amb fotografies que ens recorden que la memòria, per sobre de tot, és l’única victòria.

Text: Jordi de Miguel (@jordidemiguel)

Més sobre Argentina a ‘Després de la Pau’.



Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s